onsdag 7 januari 2009

Barr, ensamma eller i klunga. Helst i damsugaren.

Var på ljusparty hemma hos en mina goda vänner idag. Mycket trevligt, speciellt sedan hon som säljer och fler som var där också är goda vänner och trevliga människor. Det är så skönt att vara bland folk som man känner och tycker om, då kan man vara sig själv och behöver inte låtsas eller sitta på nålar. Man kan slappna av och inte ens jag behöver prata så mycket då. Det är ju oftast när jag känner mig lite osäker som jag får mundiarré, fast jag får det ibland av tristess också. Och av öl.

Jag gav upp idag och lät granen (den som stod så brun och grann i stugan) kila vidare. Jag har aldrig sett så många barr i hela mitt liv, i allafall inte som inte suttit fast på en gran, tall eller en. Visste ni föresten att det finns ett bra knep för att hålla reda på de tre barrträden? (ja, om man nu mot förmodan inte skulle se skilland på dem. Kan man inte det så borde man nog tillbringa lite mer tid i skogen) Gran har ett barr, tall har två barr och en( ja inte en som i 1 utan en som i barrträdet en) har tre barr. Ja, nu menar jag ju såklart inte att det bara finns ett enda barr på granar utan hur de sitter på grenarna. Tallar och enar har ju sina barr i klunga och det har ju inte granarna. Min gran hade inga barr varken ensamma eller i klunga. Den hade inga barr alls.
Det blev stopp i damsugaren när jag hade slängt ut granen och det visade sig ju såklart bero på barren. Påseländet var ju såklart proppfull direkt och jag struttade glad i hågen ner i källaren för att hämta en ny. Fanns det någon ny påse i källaren? Fanns det någon ny påse någon annan stans i mitt hus? Nej, på båda.
Vad gör man? Ingen har några påsar till vår underliga damsugare här i hålan så det var ju bara att lirka ut allt i påsen och sätta tillbaka den i damsugaren. Alla sätt är ju bra utom de dåliga.
Så nu är det både damm och barrfritt här hemma.

Barnfritt är det däremot inte. Ettan ska ha två polare sova över i natt så det blir fullt hus. Men det klart, trean är ju inte hemma och pv ska ju jobba i natt så vi blir ju fem som vanligt. Ja, alltså vi är ju fem i familjen (kommer ni ihåg den serien som gick på eftermiddagar på någon av reklam kanalerna för ett antal år sedan? Var Michael J Fox som var med va?) i vanliga fall.
Pratade med den saknade familjemedlemmen (alltså trean) i dag i telefonen. Längtar så. Han frågade om jag hade sett deras raketer på nyårsaftonen. Så klart sa jag :)

På torsdag ska jag jobba igen. Undrar vad min chef ska få för samtal då.

I morgon ska jag plantera blommor. Jo, faktiskt. Jag har satt några skott i vatten för ett tag sen och idag kom jag äntligen ihåg att köpa jord till dem. Det funkar nog inte att ha dem i vatten alltför länge. Jag hoppas på att det ska gå bättre för blommorna än för granen.

Nu är det dags för att läsa (läs: titta på bilderna, skumma igenom fyrtio texter om Linda Rosing, kungafamiljen och bläddra förbi listor med vilka som tjänar bäst i min kommun, alternativt vilka villor som sålts dyrast i mina hemtrakter) tidningarna och sen lösa korsorden. Fast egentligen köper jag ju bara tidningarna för att få korsorden. Många kloka personer har sagt att jag borde skita i tidningarna (ja, alltså inte bokstavligt, jag är faktiskt rumsren) och köpa krysstidningar istället. Aldrig, det är ju inga roliga kryss i dem ju.
Fast på fredagar kan man strunta i tidningarna och lägga pengarna på något annat för då är det bara de riktigt duktiga krysslösarna som fixar att lösa dem. Jag är glad om jag kan lösa ut fem ord på de kryssen och då är det bättre att lägga pengarna på något annat. Och om jag vill läsa om Linda Rosing, kändisarnas bästa bantning eller svenskarnas sexvanor så kan jag ju alltid läsa om det på Internet istället.

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar