torsdag 17 januari 2013

Alla utländska yrkesförare är sämre än oss svenska experter. Eller hur var det nu?

Ingen kan väl ha missat den jättestora olyckan på Tranarpsbron igår? Otäckt, otäckt, otäckt! Och så vet man att debatten är igång igen.
De svenska yrkeschaufförerna skyller på de utländska och menar på att svenska chaufförer aldrig skulle köra för fort, för nära framförvarande bil, aldrig göra en dum omkörning och att de alltid följer alla lagar och regler som vi i yrkestrafiken har.
Då undrar jag på vilka vägar dessa svenska yrkeschaufförer kör för jag ser svenska yrkeschaufförer som beter sig som idioter varje dag i trafiken.
Med det inte sagt att det inte finns en massa utländska chaufförer med dåliga däck som far omkring på våra svenska vägar för det finns det, massor.
Men jag tror inte att alla svenska yrkeschaufförer är några änglar som många svenska yrkeschaufför gärna vill påskina. Det är speciellt komiskt när de uttalar sig på diverse sidor på Internet där de i ena andetaget berättar att allt är de utländska chaufförernas fel för alla har skitdäck, alla är fulla och alla kör med plattan i mattan hela tiden. I nästa andetag berättar de hur de har käkat upp sina färdskrivarblad eftersom de låg på 95 km/h hela vägen hem eftersom de inte skulle hinna hem till middagen annars.
Det fuskas något fruktansvärt med de lagar och regler som finns och egentligen tycker jag inte att det är så konstigt för det finns en herrans massa märkliga lagar och regler för oss som kör yrkestrafik.
Jag förstår och accepterar varför de finns men tycker inte att det är roligt att inte själv kunna bestämma när jag ska ta min lunchrast utan måste anpassa den efter en kör och vilotidslag annars kan jag få dryga böter. Likställ det med att du som jobbar på en kontor plötsligt är tvungen att ta din rast, på minuten, en viss tid annars kan du få böter. Så om du då sitter i ett viktigt telefonsamtal måste du genast slänga på luren och kuta som en idiot ut i fikarummet innan tiden går ut. Sjukt. Sedan måste du sitta där och ha dina exakta minuter och inte en chans att du kan gå tillbaka lite tidigare för att få undan lite innan du går hem, nej nej, då blir det flera tusen i böter.

Nummer två i den här diskussionen som jag gärna vill ta upp är alla privatbilister. Privatbilisterna talar ofta och gärna om hur dumma i huvudet vi yrkeschaufförer är, hur fort vi kör, hur vårdslösa vi är och att vi helst inte borde få vara på vägarna för utan oss skulle inga olyckor alls ske, eftersom privatbilisterna är så mycket bättre bilförare än oss som kör fler mil på ett arbetspass än vad de flesta privatbilister gör under en hel vecka, kanske en månad.
Ofta, ofta får jag höra frasen:
-"Jag kör jättemycket för jag pendlar 3 mil till och från mitt jobb varje dag".
Jo, tjena, det gör jag också och sedan kör jag en sisådär fyrtio mil till innan jag pendlar hem igen. Och då kör inte jag så där jättelånga sträckor på mitt jobb om man jämför med en del andra yrkeschaufförer.
Så du vanlig privatbilist, acceptera att vi yrkeschaufförer har mer erfarenhet än ni, acceptera att vi ser och vet mer om hur det ser ut på våra svenska vägar. Förstå att vi helt enkelt är ute väldigt mycket mer än ni i trafiken. Jag vet och håller med om att det finns jättemånga dumma och urdåliga yrkeschaufförer så försök att acceptera att det finns en herrans massa dumma och dåliga privatbilister också.
Jag önskar, från djupet av mitt hjärta att vi alla kunde bli bättre på att sänka hastigheten, hålla avståndet och framför allt, ha lite mer förståelse för andra i tragiken. Nej, förlåt, jag menade trafiken.

Over and out



2 kommentarer:

  1. Sunt förnuft helt enkelt! eller ja, så enkelt är det väl inte tydligen :(

    SvaraRadera
  2. Man tänker ju att det skulle vara enkelt, men tydligen inte, nej :(

    SvaraRadera