fredag 26 oktober 2012

De små sakerna som gör min dag

Saker som gjort mig glad den här veckan

Ett dagis på promenad i en Stockholmsförort. Alla barnen, ca fyra till fem års åldern, klädda i pippigula reflexvästar, går på ett långt led. Jag kommer fram till övergångstället med lastbilen och stannar således för tåget av gula småttingar. Fröken som går i täten tittar upp och vinkar tacksamt till mig varpå det går som en våg genom hela raddan av de små knattarna. De tittar upp, varpå jag vinkar, de vinkar. Nästa unge tittar vad kompisen framför vinkar till och vinkar då till mig, varpå jag vinkar osv tills hela det långa bandet av gula små (ank-)ungar vinkat sig förbi övergångstället.
Den här chaffisen åkte vidare, varm i hjärtat.

En liten knatte på promenad med sin far(?) tittar och pekar på min tradare när jag kommer rullande inne i staden. Jag blinkar till med helljusen till den lille gynnaren och ser sedan hur munnen formas till ett stort "O" och grabben pekar och pratar uppsluppet med pappan. Tacksamt leende från pappan.
Den här chaffisen åker vidare, varm i hjärtat.

Älskar det här med att bli äldre och känna sig rörd av små saker och se så mycket fint i det lilla vardagliga. När jag var yngre var jag ju fullt upptagen med mig själv, precis som de flesta yngre faktiskt är. Det måste vara en av de bättre sakerna med att bli en tant. Ser fram mot att bli ändå bättre på det.

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar