tisdag 12 november 2013

Måste sno ett roder någonstans ifrån

Hittade ett urgammalt surdegsrecept hos Mamman och Pappan. Min farmors mors recept och det tänker jag nu prova baka. Men jag fick börja med att gissa lite för farmor hade inte skrivit dit hur mycket mjöl man skulle ha så det fick jag höfta till lite. Det står dessutom i receptet att man ska bearbeta degen med ett roder. Fråga mig inte vad det betyder. Jag får väl gå ut och leta på någon båt som ser ut att ha ett lagom stort jag kan sno.
Skämt och sido, det blir nog bra det här när det får jäsa till sig i några dagar och så där. Spännande ska det bli i alla fall och jag lovar att hålla er uppdaterade om det händer något med degen eller inte.
Spännande och spännande, allt är relativt och som ni förstår så händer det inte så mycket spännande i mitt liv just nu.
Men ändå, om jag lyckas är det ju ändå rätt fränt att baka efter samma (nåja, liknande i alla fall, jag kan ju inte fråga farmor om mjölet) recept som min farmor och hennes mamma före henne bakade.
Det mest spännande nu blir att gå ner och stoppa in i torktumlaren.
Oh, detta liv fullt av spännande händelser, det är ju nästan så att jag går upp i limningen.

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar