fredag 7 september 2012

Cancerfrukost? Nej, tack!

Laddade upp med hostmedicin i natt och, halleluja, jag sov som en stock. Undrar i mitt stilla sinne om Oxfilén fick sova, jag misstänker nämligen starkt att jag hostade ändå, i sömnen. Dessutom blev han risig igår kväll och har med säkerhet ont i halsen idag. Jag känner mig i alla fall bättre i dag och börjar ana att jag nog överlever den här förkylningen också. Phju!

Annars har det inte hänt så mycket. Jag läste två böcker på mindre än ett dygn igår. Först på natten plöjde jag nya Mons Kallentoft, Vattenänglar. Underbar bok, precis som resten av hans böcker. Sedan från morgonen och fram till fyra på eftermiddagen tog jag mig an I stundens hetta av Viveca Sten, också en höjdare. Läs, kort och gott. (Vill poängtera att detta inte är reklam, i så fall hade jag länkat till någon boksida som säljer dessa böcker. Eller ja, på sätt och vis är det ju reklam, för författarna. Men jag har i alla fall inte fått några böcker av dem för att skriva det här, jag har lånat dem, helt gratis, av Mamman. Om du nu undrar varför jag skriver det här dravlet så är det för att jag kollade på Plus igår som handlade om all smygreklam i bloggar. Gå in och läs på Plus hemsida (inte heller reklam, ha ha) och läs om det. Där kan ni också läsa om att man inte ska använda tuttförstorarkräm för den får man inga jystare lökar av, bara cancer.) (Åh, var var jag? Alltså när jag dravlar iväg så här inom parenteserna så glömmer jag tillslut bort vad det var jag skrev om.)
Ja, visst böcker! Jo, läs dem. Tänkte ge mig på Liza Marklunds Du gamla du fria i går kväll men insåg redan efter första meningen att jag redan läst den. Det var lite irriterande.

Nog om böcker och tillbaka till Plus. Alltså, jag kollar ju knappt på tv men råkade hamna framför Plus igår och det handlade alltså bland annat om smygreklam i bloggar. Att folk får saker eller pengar för att fotografera och skriva, naturligt utan att det framgår att det är reklam, om företagets produkter i sina bloggar. Alltså göra reklam utan att det framgår att det är reklam, vilket ju är förbjudet i Sverige. Dessutom ska ju den som bloggar ta upp varan eller pengarna som en inkomst i sin deklaration. Undrar hur många som gör det. Säkert alla. Not. Känns nog mer som ingen.
Inte för att jag direkt bryr mig om att folk inte tar upp det i sina deklarationer och inte för att jag inte fattar att det är reklam när folk länkar till företags sidor, men jag ser deras poäng där. Tonåringar som läser modebloggar och sticker till stan och handlar samma brallor som Kissie och verkligen tror att hon brukar strutta runt i ovan nämnda braxor. Måste ju vara världens bästa reklam! 
Ja, här är det i alla fall helt reklamfritt, förutom att jag faktiskt, ibland rekommenderar saker som jag tycker är bra, som böckerna här ovan till exempel. Och inte behöver jag ta upp det i deklarationen heller för det är helt och fullkomligt gratis, så varsågod, Mons, Liza och Viveca, helt gratis, se det som en present.

Är inte riktigt klar med att göra reklam för programet Plus (varsågoda, det är gratis, Plus) utan tänkte vi skulle prata om tuttförstorarkrämen som de tog upp igår. Spännande grejer! Produkten är en kräm som ska strykas på lökarna och några kapslar som man ska käka, exempelvis i samband med frukosten. De intervjuade några tjejer på stan och frågade om de trodde på det och en av dem, hör och häpna, gjorde faktiskt det. Nåja, de flesta tyckte ju mest att det var humor och en dam skrattade och trodde att själva frågan var ett skämt. Nåja, det läskiga i den här storyn är att de undersökte själva produkten och den visade sig innehålla cancerframkallande ämnen och då blev det ju plötsligt inte så roligt längre. Mysigt, först smöjer man inte lite cancer på lökarna och sedan slänger man efter med lite cancer till frullen.
Nämnde jag att företaget var näst intill omöjligt att kontakta? Nämnde jag att de svarade på mail att de inte ville ställa upp i Plus? Nämnde jag att de lade på när programledaren ringde och frågade vad de tyckte om att det fanns cancerframkallande ämnen i produkten?
Speaks for its selves.

Nej, nu har jag terrat er tillräckligt för idag.

Over and out

2 kommentarer:

  1. Nä, fy för sånna krämer. Skulle inte prova de, har iofs redan stora tuttar. Så jag slipper, men hade jag A el. B kupor så hade jag inte köpt den krämen.
    Böcker är trevliga, förstår om du läser ut böcker nu. :) Det gör jag med.
    Hoppas Oxfilén inte blir sjuk nu.
    Ta hand om dig & krya på dig. Hälsa familjen.
    Trevlig helg. Kramen

    SvaraRadera
  2. Hej

    Intressant läsning om smygreklamen i bloggarna. Nu har det koimmit i filmer också, allra helst i nya Bondfilmerna.

    SvaraRadera