tisdag 31 augusti 2010

Äldre herre i begravningskostym frånåkt av sin familj

I fredags jobbade jag sista dagen innan helgen och när jag var på väg hem från huvudstaden så fastnade jag i en bilkö i tre timmar. Nåja, lättförtjänta pengar tänkte jag när jag gled fram på krypväxeln(går väl en sisådär fem km/h).
Hamnade på en smal landsväg istället för motorvägen då den var helt avstängd för trafik under hela morgonen och förmiddagen och kön knallade på om en väldigt sakta. Men det gick ju bra för blev man tillexempel kissnödig drog man bara i parkeringsbromsen och skuttade in i skogen och slog sig en drill. Praktiskt värre.
En äldre herre i vad som såg ut som begravningskostym, hoppade ur en bil och sprang ut i skogen för att slå en drill. Frid och fröjd tänkte både jag och den äldre herren. Men medan han slog en drill började kön att långsamt röra sig framåt varpå hans resesällskap helt sonika lade i en växel och körde iväg. Nu gick det ju inte så fort framåt men bilen som den äldre herren tillhörde hade i allfall hunnit iväg längre än en äldre herre, på sisådär sjuttio, sjuttiofem år hinner under den närmaste tiden.
Som tur var åkte en familj med nysvenskar precis framför mig och bakom den äldre herrens resesällskap så de backade tillbaka och ut hoppade en dam i huvudduk och släppte in den äldre herren, in med damen med huvudduken och körde ifatt den äldre herrens resesällskap. Sedan fick han helt sonika springa ifatt sitt resesällslkap och knacka på rutan för att de skulle stanna och släppa in han i bilen.
Procedeuren upprepades efter ungefär en timme till i kön.
Måste passa på att skicka en varm kram till familjen som plockade upp gubben båda gångerna och en kall risbuske till hans resesällskap som lämnade honom efter vägkanten.
Jag satt som ett frågetecken och undrade varför man inte väntar på sin gamla pappa, svärfar, morfar, farfar eller vad han nu var. Varför inte bara dra i handbromsen och vänta på gubben?
Vad var det värsta som kunde hända? Att en bil skulle köra om dem i kön?
Det enda jag ångrar är att jag inte filmade eländet med mobilen och lade ut det på tuben.

När jag sedan äntligen kom hem så luktade det varma bromsar om min personbil så sedan tillbringade jag hela helgen med att skruva bromsar. Jättekul. Inte.
Min underbara pappa hjälpte mig och tillslut fick vi ordning på det, tack pappa!
Riktigt hela helgen gick inte åt till att skruva för jag hann med att fira min underbara systerdotter också. Min syster och hennes fina familj ger mig alltid massor av bra energi, skönt.

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar