tisdag 30 augusti 2011

Trombonspelande get korsfäst?

Satt i köerna i trafiken igår runt Brommaplan i huvudstaden. Såg plötsligt en lapp på ett träd som deklarerade: 
Jesus kommer snart
Se där, se där. Men det klart han måste väl ut och frappera lite bland oss vanliga dödliga, det var ju ett tag sedan sist. Det får mig osökt att tänka på en sak min dotter sa när hon var liten och gick på kyrkans barntimmar. Vi frågade henne vad de gjort under timmarna där och spårade väl ur lite (inte så ovanligt i den här familjen) och följande dialog utspelades:
-"Såg du till Gud där då?" (he he)
-"Nej." (man ser att hon funderar)
-"Men han brukar vara där eller?"
-"Ja, då."
-"Vad gör han när han är där då?"
-"Ja, han typ leker och skriver papper och så där."
Vad bra, så att man vet liksom.

Yngste sonen däremot vet exakt vem Jesus är. Nu för tiden alltså. När han var liten deklarerade han att han absolut visste vem han var, han var en get som dog i en orkester.
Ja, ni läste rätt, en get, alltså djuret. Och han dog när han var med  i en orkester.
Jag undrar om de här sakerna har något att göra med att mina hedningar till barn inte har genomgått några dop. De är ju inte ens med i Svenska kyrka, vilket kanske är lika bra med tanke på hur mycket de verkar veta om kristendomen. Eller så är det bara jag som inte har uppfostrat dem så värst kristligt. 
Nåja, det blir nog bra ändå vikingarna verkade ju ha klarat sig skaplig och de var ju hedningar hela bunten.

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar