tisdag 22 januari 2013

Glöm inte att det ibland är mycket enklare att vara kvinna än man

I natt var en sådan där sömnlös natt som jag satt vid teven (igen) och bara önskade att jag kunde sova. Satt och slözappade mellan kanalerna och fastnade i någon dokumentär som handlade om udda människor. Det var allt från en man som dagligen var utklädd till bäbis och sov i en gigantisk spjälsäng till en annan som samlade på gamla dödskallar och foster i formalid.
Det handlade också om en kille i Japan som var något slags kampsportare och var typ rankad sjua i världen eller något sådant. Han i alla fall, höll på med så kallat cosplay som betyder att man klär ut sig till olika figurer i till exempel manga eller tv-spel. Han valde att bara ut sig till kvinnliga sådana därför att han tyckte att det var skönt att få visa lite av sin mer kvinnliga sida ibland.
Då tänkte jag på hur enkelt det egentligen är för oss tjejer att visa vår mer manliga sida om man jämför med hur det är för killar att få visa sin kvinnliga sida. För mig är det ju störtenkelt, jag åker bara till jobbet i arbestsbyxor och stålhätteskor. Där arbetar jag ju med enbart killar och får vara lite mer manlig än vad jag är hemma. Tjejer går ju i långbyxor mest hela dagarna och ingen reagerar över om man har plånbok i bakfickan eller herrskor. Men för killar är det ju inte lika enkelt, det är ju inte bara att dra på sig en kjol, ögonskugga och med handväska i högsta hugg traska ut på stadens gator. Eller jo, det klart att de kan, men inte utan att många höjer på ögonbrynen och förfasas. Visst, det finns absolut folk som höjer på ögonbrynen när jag dundrar fram i 25,25 meter långtradare, fast det är ju i alla fall accepterat för de flesta (utom än och annan sur skit som anser att kvinnor inte kan köra bil och annat sådant tjafs).
Så där har vi hittat något som är mycket enklare för tjejer än för killar, kan ju vara bra att minnas så här i tider när debatterna går varma om kvinnligt och manligt här i världen. Ibland är det faktiskt mycket enklare att vara tjej.

2 kommentarer:

  1. Ja, fast i det stora hela är det ju för dj.......t att vara kvinna trots att vi bor i jämlikhetens Sverige. Jag lyssnade på vår nye jämlikhetsminister igår, som berättade att det skiljer 3,7 miljoner kr/år mellan männens och kvinnors löner här i Sverige. Hoppas du har lika mycket lön som din manliga arbetskamrater. Ha en bra tisdag, även om den blir lite trött efter en sömnlös natt. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det håller jag med dig om! Man tycker ju att "lika arbete, ger lika lön" skulle vara självklart! På mitt jobb har jag samma lön som alla mina manliga kollegor och det är skönt. Annars skulle jag banne mig inte jobba kvar!
    Jodå, jag är vaken om än lite seg i kolan ;) Håll tummarna att jag sover i natt!
    Kram

    SvaraRadera