måndag 14 januari 2013

Har fåglar snopp? Och i skogen får även tonåringar har pälsmössa

Igår var vi grymt uttråkade hela eftermiddagen och början på kvällen. Lite så där rastlösa i kroppen och ville nog hitta på någonting men orkade eller ville ändå egentligen inte göra någonting. Märklig känsla det där när det liksom känns dubbelt, man både vill och orkar och inte vill och inte orkar. Tillslut blev det i alla fall kväll och vi såg filmen Ted. Som tur var så hade Trean gått och lagt sig innan vi kollade för den var ju inte så rumsren direkt, men några goda skratt fick vi i alla fall. Såg en skräckis också av bara farten och insåg plötsligt att klockan harvat iväg till halv tre eller något.
Bums i säng med oss och just då kom jag in i ett sånt där drygt stim och bara pepprade Oxfilen med:
-Har du tänkt på...
-Kommer du ihåg när...
-Hade du...
-Vilket är bäst... eller...
Osv osv osv.
Stackars, stackars karl. Men så ser jag det lite som hämd  för att han snarkar och då känner jag mig inte så elak längre.
När den där superkarusellen sätter i gång i min hjärna tänker jag att det egentligen inte alls är konstigt att inte jag kan sova om nätterna. Det går ju inte att somna när hjärnan går på högtryck och sprutar ur sig tankar som en kulspruta. Tankekulsprutan har dessutom en tendens att skjuta som mest när det är kväll eller natt och det kanske kan bero på att man utsätts för mindre intryck utifrån, vad vet jag. Så om jag har tv:n på, mobilen i handen och datorn på magen kanske jag somnar som en stock?
Fast nej, då kommer jag fastna i Familjeliv eller på Flashback och sedan har hela natten gått utan att jag ens vilat från datorn eller mobilen så det är nog ingen bra idé.
Ofta fastnar jag i datorn eller mobilen för att jag kommer på någonting som jag undrar över just när jag har gått och lagt mig, tex om fåglar har snopp eller var järvarna bor. Då googlar jag det och sedan fastnar jag liksom i något annat intressant som råkar komma upp när jag googlar, tex femton sidor om någon sekt som fanns för 40 år sedan eller någon insekts befrukningsmetod och sedan när jag tittar på klockan har det gått fyra timmar. Vem snodde mina fyra timmar? Jo, google.
Google borde förbjudas! Fast för en vetgirig person som jag själv så är det ju ett underbart redskap till kunskap, likväl som till skitsnack så jag är ändå glad att det finns.

Nåja, gick upp skapligt idag i alla fall och drog med Systeryster och hennes familj till skogen och grillade korv och marshmalows hela eftermiddagen. Snajdarn låg som en rem runt hela skogen och ömsom grävde i backen och ömsom hoppade högt på stället. Härligare syn än en boxer i frihet utan koppel finns knappt, man kan skratta sig fördärvad åt hans rejs runt. Ibland springer han så fort att han snubblar på sina egna ben i sin iver att bara få springa fritt. Barnen sprang fritt de också efter lite tjat om att det inte finns någonting att göra i skogen. Iiiiiiiingenting. När de väl tröttnat på att tjata om det så klättrade systersonen högt upp i ett träd och sedan brottades han med Trean i en grop i marken så de var verkligen högt och lågt. Till och med Tvåan satte på sig termobrallor och riktiga vinterskor och snodde min sköna pälsmössa. I skogen får till och med balla tonåringar vara avslappnade.
Härlig dag!

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar