onsdag 14 april 2010

Det är typ nåt krig i nåt land. Men vädret blir bra.

I dag är jag ledig och fri som en fågel. (Urk, burr otäcka flygfän)
I går på jobbet hände en lite smårolig grej. Jag var på Sveavägen i huvudstaden och lossade klockan sju på morgonen. Sista lossningen innan jag skulle dra mig hemåt. Nåja, killen som kommer ut och ska lossa mig är den killen som ingen av oss vill bli lossad av för hans arbetstempo kallas ultrarapid.
Jag visste ärligt talat inte att man kunde, rent praktiskt, jobba så sakta som han gör. Han rör sig som att han levde i en värld av sirap.
Nåja, han kommer igång och vi får väl av lasset till slut, en tjugo minuter senare än vanligt ska han så börja lyfta upp det jag ska ha med mig tillbaka till lagret. Jag står på flaket och väntar och väntar och väntar.
Bilen som ska lossa klockan åtta kommer rullandes och står och väntar på oss. Killen som kör den är min arbetskamrat och han ställer sig utanför och röker samtidigt som han bubblar i telefonen.
Lossningskillen går med sina limsulade dojjor i samma takt som en sengångare och jag gör något slags miner och ett litet smärre utspel inne i skåpet mot min arbetskamrat. Ni vet så där, åhhhh!, jag orkar inte med den här sölkorven miner.
Då får jag syn på en kille som sitter i en sopbil och väntar på grönt ljus och skrattar gott åt mig och mitt utspel.
Inte tänte jag på att jag var på Stockholms mest trafikerade gata.
Nåja, sopbilskillen fick sig ett gott skratt och han vinkade glatt sen när han fick grönt ljus.
Bra att man kan göra någon glad på jobbet.

Föresten tror jag att jag såg Fredrik Lindström där på Sveavägen igår. Han är lite av min idol då jag retar mig otroligt mycket på det svenska språket nu för tiden och han verkar ju rätt insatt i det.
Jag blir oerhört irriterad när de anväder slang och fula ord i radio tillexempel. Eller bara sättet de läser nyheter på nu för tiden. Jag tycker att det ska vara lite gammalmodigt och seriöst.
Jag vill inte höra om krig och svält av en snorvalp som använder sig av förenklad svenska och absolut inte slang.(Fast jag vill ju inte höra om det alls, det vore ju bättre att det inte fanns och det bara var roliga nyheter, då kunde de få flamsa loss hur mycket de ville).
Nej, det ska vara seriöst. Så det så.
Och varför måste de säga massor av fula ord och göra dem okej? Vi säger till våra barn att de inte får säga kuk och fitta, men de pratar om det i radio och tv hela tiden. Hur går det ihop?
Fattar att det var spännande att säga det i radio i början av nittiotalet för då var det ju en provokration, men idag? Varför?
Nej, fram med bättre ordföråd och spara på skitsnacket.

I går såg jag skitstövlarnas konung som var ute och gick i det vackra vädret. Han såg ut som att han behövde vara i solen lite, blek som ett lakan och risig som ett uttjänat påskris.
Hon var inte med, blev kanske kvar i Blåkulla.
Jag skulle inte bli förvånad.

Har hällt upp en stor kopp kaffe nu och den tänker jag avnjuta på altanen.

Over and out

2 kommentarer:

  1. Underligt hur sällan man ser herr skitstövle egentligen. Med tanke på hur liten vår by är

    SvaraRadera
  2. Chaffismorsa17 april, 2010

    Mmm, men inte så konstigt ändå med tanke på att han väl typ aldrig går utanför dörren.
    Lika bra det.

    SvaraRadera