onsdag 29 september 2010

När blev det onormalt att vara normal och normalt att vara onormal?

Plattfisk, potatismos och stuvad spenat.
Det har mina barn beställt tills i morgon. Åh, vad jag blir glad i mitt hjärta när det beställs nyttig och bra mat. I dag blev det Renskavsgryta med färska champinjoner och ris på beställning av Tvåan.
Jag hörde nämligen på radion i natt att folket i landet "over there" anser att när man ska äta grönsaker till middag så äter man;
Pommes frites.
Jag tyckte att de sa att endast sju (7!) procent av deras befolkning äter grönsaker och då räknas minsta lilla salladsblad i hamburgaren som grönsak. (Det kan ha varit sjutton procent men det är ju inte speciellt optimistiska siffror det heller...)
Är de inte kloka där?
Såg dessutom en dokumentär igår kväll som handlade om engelska tonåringar som ville skönhetsoperera sig. I England är det inte tillåtet att göra en skönhetsoperation om man är under arton år, det är smart. Men dessa två töser, varav den ena ville operera in ett par D-kupor på sin 42 kg tunga (lätta) sjuttonåriga kropp och den andra ville fettsuga och göra en bukplastik på sitt tonårshull, åkte till USA för att träffa en plastikkirurg. I USA är det nämligen helt tillåtet att operera sig även om man är minderårig.
Denna kirurg från delstaten Texas opererade glatt tonåringar till barbiedockor och försvarade sitt tilltag med att det var väl bättre att flickorna fick operera sig och känna sig normala (!) än att gå omkring och må dåligt i onödan.
Jag blir helt mållös över detta land.
Till kirurgens försvar så genomförde han ingen operation på den mulliga flickan utan tycket att hon skulle sluta äta de pommes frites och hamburgare hon tillagade på sitt extrajobb och gå till gymmet en och en halv timma om dagen istället.
Det var ju smart, det får jag ge han.
Och om det nu kan vara till något försvar så fick flickraken med brösten "bara" ett par C-kupor och jag antar att det flyttar upp honom ett steg från den allra djupaste delen av helvetet när hans tid är kommen.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen,
Är de inte kloka i det där landet?

Tog med mig både Trean och pappan till tippen idag och dumpade en hel kärra med skräp. Men flickor, dagböckerna ligger tryggt på sin plats. I alla fall ännu så länge...

Over and out

1 kommentar:

  1. Bra... blev lite orolig där när jag läste att du va på väg till tippen :-)

    SvaraRadera