torsdag 16 april 2009

Ryggskottet som Gud glömde

Skjutsade tvåan och trean till skolan i morse. Sen fick jag något ryck och ville göra någonting så jag bestämmde mig för att byta sulor på bilen. Sagt och gjort, iväg till pappan och fram med grejer. Pappan gjorde kaffe så jag började med det och sen gick det i en flygande fläng. Byta sulor, damsuga bilen, städa bilen, tvätta mattor, motor, sommar och vinter fälgar och sen hela bilen. Åh, vilken pärla som stod där och blänkte i solen sen.
Och Åh, vad härligt att mitt ryggskott kom tillbaka.
Tack för det(televerket, minns ni den reklamen?)
Har plockat i mig lite bra tabletter mot ryggont, får se om de får mig att må lite bättre eller om de även i fortsättningen bara får mig att känna mig risig.

Efterlyst är på i bakgrunden. En tolvårig flicka har blivit våldtagen.
Vad är det för fel på världen?
Vad är det för slags människa som gör en sådan sak?
Jag mår illa.

Var på utvecklingsamtal med tvåan idag. Hon låg bra till på alla plan och det gör ju en mor stolt. Den enda synpunkt läraren hade var att han tycker att hon är lite för försynt och borde ta för sig mer. Undrar om hon är bortbyting? Hon är ju i allfall inte lik sin mor när det gäller det. Mycket har jag blivit kallad i mina dagar men aldrig försynt. Men det är kanske lite typiskt det där för mellanbarn, ja, att vara försynt alltså. Och jag är ju en typisk lillasyster, plöjer på och gör lite som jag vill. Jag tror att det ofta präglar oss människor det där med platsen i syskonskaran. Eller att inte ha några alls.
Nåja, tvåan och jag kom på lite knep för hur hon skulle försöka att räck upp handen oftare. Jag vet att hon kommer att fixa det, min duktiga tjej. Hon är modig och tuff vad det gäller allt annat men alltid rädd att säga fel eller att göra bort sig.

I dag kom Linduz och hälsade på mig. Tyvärr hade jag inget annat hemma än en slät kopp kaffe så hon fick nöja sig med det. Blev glad att hon dök upp, hon är en go tjej. De senaste dagarna har det varit rena rama öppet huset här. I går kom en annan riktigt trevlig, glad tjej och fikade. När hon var här så dök det upp en annan god vän som också var sugen på fika. Man kan inte annat än att bli glad i sitt hjärta.

Nu minns jag varför jag inte brukar se Efterlyst.
Jag mår illa.

Jag skiter i ryggskottet. Jag vägrar ha det. Om jag gör som med min tand, ignorerar det så kanske det försvinner. Provar med det ett tag får vi se om det funkar.

Sigge och Leffe har verkligen ett misserabelt liv. Det kan bara inte vara någon hörjdare att vara sköldpadda i ett akvarium. De simmar. De ligger på en flat sten. De ligger stilla i vattnet. I bland äter de. Ja, det är allt. Det kan inte vara kul. Fast det klart, i bland så ryker de ihop så vattnet skvätter och då är det ju lite action i allafall. Snart är det sommar och då ska vi köpa en pool till dem så de får vara ute i solen. Det tror jag de kommer att gilla.

Caroline af Ugglas.
Är hon bra? Är hon fruktansvärd?
Jag vet inte.

Ignorera funkar inte, nej.

Over and out

2 kommentarer:

  1. den där släta koppen med kaffe var god. Inte behöver jag nå't mer, brukar aldrig vilja ha nåt mer. Tack! Vi kan kanske ta lite öl/vin när du har tid, ork & lust. :)

    SvaraRadera
  2. Efterlyst är ett otäckt program. Jag har slutat kolla på det.

    SvaraRadera