söndag 3 oktober 2010

Att väga skit är tydligen ett högstatusjobb...

Hörde på radio igår kväll någonting om att det hade varit någon tävling där vinsten var att man fick åka till Kina och ta hand om jättepandor i någon park. Alltså själva vinsten var att man fick bli "Jättepandaskötare" och arbetsuppgifterna var att man skulle ge pandor mat, vatten, göra rent i inhägnaden och att väga pandans bajs.
6.000 personer ville ha jobbet.
Om man tänker så här att om man jobbar inom tillexempel vården så finns det ju en del likheter i själva arbetsuppgifterna, om man nu bortser från det där med att väga bajset. Fast det klart, det händer kanske det också, jag vet ju att man i allafall mäter kisset när man har tex kateter.
Nåja, i allafall, vad är det nu som ger hela den här grejen med att åka och ta hand om jättepandor istället för att ta hand om människor så hög status? Att ta hand om människor är ju inget jättehögstatusjobb direkt.
Men att ta hand något skumt djur som ingen egentligen vet vad det är (är det en björn? Är det ett rovdjur? Är det ens ett däggdjur?)
Nu är jag kanske en liten aning partisk för jag avskyr nämligen jättepandan och får panik i hela kroppen när jag tänker på dem. De är, i min värld, exakt hur läskiga som helst!
Och är inte en äkta vardagshjälte den som bäddar rent till Astid 96 år och inte den som väger pandaskit hela dagarna?
Jo, visst jag tycker inte heller att jättepandan ska få dö ut, jag tycker så klart att någon ska väga dens skit men jag kan aldrig fatta att man kan göra en tävling om något så bisarrt och att det ska vara så oerhört stort att åka till Kina och väga pandaskit.
Tur att tävligen var frivillig för jag skulle förr ta livet av mig än ens gå i närheten av en läskig jättepanda. Och gojsa med dens skit kommer väl inte direkt heller högst på min priolista.

Over and out

1 kommentar:

  1. http://www.metrojobb.se/artikel/2010/10/01/36877/janes-jobb-spionera-pa-onanerande-eko

    Det finns värre jobb..... ;)

    Kramen
    L

    SvaraRadera