fredag 25 juni 2010

Alkoholen är varken prins eller prinsessa, bara en fet padda

Midsommar
Hör på namnet, midsommar. Härliga, underbara tid när det är ljust nästan dygnet runt. Barnen dansar kring midsommarstången med blommor i håret, solen skiner och himlen är blå. Dans på bryggan och Pripps Blå klass 1 till maten. Barnen plockar sju sorters blommor, lägger under kudden och drömmer om prinsar och prinsessor.
Eller?
Regntungaskyar som sveper över 11 gradig luft, fylld med ciggarettrök. Pappa och mamma halsar starköl ur flaskan och rödvinet är slut för flera timmar sedan.
Och barnen?
Ja, vad händer med barnen en helg som denna.
Hur många barn är det som verkligen får fira midsommar med blommor i håret?
Hur många ungdommar vaknar med spyor i håret och byxorna i knävecket?
Men man kan inte ta ifrån Svenskarna deras alkoholhelger.
Vilka skulle vi vara då? Om vi var tvingade att fira en storhelg nyktra, utan sprit! Hur skulle det gå till?
Jag är trött på att alkoholen alltid är den självklara gästen på alla tillställningar. Trött på att alkoholen alltid är hedersgästen som ska sitta vid kortsidan av bordet och styra och sälla under middagen.
Men som sagt, vem vore svensken utan sin alkohol?

Själv startar jag mitt midsommarfirande med att jobba. Sedan firar jag vidare genom att börja semestern. Det känns som det bästa som hänt på länge.
Semester. Smaka på det ordet.
Lata dagar i hängmattan, böcker som ska läsas, korsord som ska lösas. Bada med barnen, bada med hundarna. Slappa i skuggan av träden och njuta av sommaren.
Det är vad jag tänker ägna min semester åt.
Jag blundar och väntar och väntar och blundar.

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar