onsdag 18 mars 2009

Fy fan vad jag är bra och vad dumma alla är mot mig

Hur kommer det sig att en del människor bryr sig så mycket om andras liv?
Det har jag funderat mycket på den senaste tiden. Varför vissa lägger nästan all sin energi på att prata om, bry sig om och lägga sig i andras liv.
Jag skulle aldrig hinna med att bekymra mig alltför mycket om andras liv, jag har fullt upp med mitt eget. Fullt upp med att hinna med min egen familj, mitt jobb och mitt liv.
Varför man tex ringer på hos en granne och klagar på att deras värmepump är i obalans så den stör. (*asg* Undrar just vad som är i obalans) Eller att det springs för mycket i trappan så att man inte kan sova, eller att man ska sänka ljudet på tv. Och så vidare, och så vidare i alla evighet.
Varför vissa människor sladdrar och pratar och gottar sig i andras olycka. Eller sprider elaka rykten som inte är sanna om medmänniskor.
Jag undrar om dessa människor har för lite att göra. Varför inte lägga all den energin på sin familj? Ta vara på det man har, uppskatta det istället för att bekymra sig om alla andra.

Vissa människor har ingen förståelse för andra alls. De tänker bara på sig själva och tycker att alla andra är idioter. Alla andra har fel och själva är de helt ofelbara. De kan inte ens tänka sig i sin vildaste fantasi att de har fel.
Jag bara undrar;
Har folk ingen som helst självinsikt?

När man träffar vissa människor och hör hur de resonerar blir jag mörkrädd. Rädd för att de inte kan se några fel hos sig själva. Inte se något annat än hur bra de är, hur synd det är om dem, hur dumma de tycker att alla andra är. Speciellt mot dem.
Det skrämmer mig att folk är så självupptagna, så egocentriska så måna om sitt eget välbefinnande och så lite intresserade av att bry sig om någon annan.

Så summan av detta blir:
Många människor bryr sig inte om annat än sitt eget välbefinnande.
Samtidigt är dessa människor snabba att döma andra, snacka skit om andra och lägga sig i deras liv(fast bara för sin egen vinning förstås)
Så nu undrar jag:
Är detta människans natur? Är vi alla sådana?
Mitt svar blir ändå nej. Jag tror och hoppas på att människan är bättre än så.
Jag tror och hoppas att jag är bättre än så.

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar