söndag 4 januari 2009

Det brinner i bakhjulet

Vaknade kvart över nio efter att inte ha somnat alls. Först snarkade pv och efter att ha buffat och puffat på han en stund så kände jag äntligen att John Blund kom med sitt sömnjox (är det nå slags knark eller vad är det? -"Vassego, lite sömnknark, sovgott") och precis när jag vaggats in så ringer pv mamma som tror att han jobbar natt och vill prata lite. (Hon är inte cocco på något sätt utan jobbade också natt) God morgon sa min kropp men med viljestyrka av stål så tvingade jag ögonlocken att vara stängda och kroppen att ligga stilla.

Så kommer det ett litet gult monster och lägger sig i min säng, på mig. Det lilla gula monstret hatar att gosa och ligger aldrig hos mig eller pv, bara hos barnen. Nu kom väl det lilla gula på att det är ensamt när de är borta och vill plötsligt gosa med mig. Hela natten. Tack för det katt.

Så det blev lite kasst med sömn men upp kom jag. Upp till helvetesväder.



Inser att jag lovat att jag ska jobba (idiot, idiot, idiot) och hatar mig själv en stund. Halkar i väg till jobbet och kommer nästan försent för vägeländet är inte ens plogad (nu snackar vi europaväg, hallå godmorgon, hade vägverket sovmorgon eller?) Lastar bilen först och ska ut och stänga och koppla på släpet. Vrider om nyckeln och det låter inte som när en V8 startar utan det låter: "Klick, klick" *suck*

Ringer chefen (:)). Då dyker en arbetskollega upp (bara så där, som gubben i lådan åker han runt hörnet på byggnaden just som jag pratar med "the boss".) Hurra, jag är räddad! Får i gång ländet med startkablar och frid och fröjd. Strular som vanligt när jag lastar (som sig bör när jag är i farten) Kommer så iväg tillslut och halkar mig iväg till första stoppet.

Hämtar upp min kära far på vägen för lite sällskap och när vi så svänger in på första stället ser jag att det ryker som fan på höger sida. Kommer ut och känner genast den goda lukten av brända bromsar. Ser sen den goda lukten av brända bromsar. Nu snackar vi om att det ryker alltså.

Ringer chefen (ha ha ha, vad ska man säga?) och får efter trettioelva turer hit och dit med verkstadsjouren, the boss och folket på utlastningen tillslut veta att en kille kommer med en annan bil till mig. Lasta av hela bilen där jag står och är färdig lagom till den tomma, hela bilen kommer. Lasta på hela kalaset på nya bilen och äntligen komma vidare. Tre timmar senare.

Tur att far var med då kunde vi hålla modet uppe mitt i eländet. Snöskiten vräkte ju ner i perioder också och det är inte lätt att ta sig någonstans med släpet efter när det inte är plogat eller sandat någonstans.

Men sen kom vi runt resten av dagen utan större problem. Eller nu ljög jag, jag slog i mitt knä och nu ser det ut som en fotboll (ja, allstå det har ju inte blivit svart och vitt och rutigt som en fotboll. Det är snarare lila och blått men det har samma form, om än lite mindre. Men bara lite.)

Aj.



När vi stod där med bilen och det typ brann i bakhjulet och det bolmar rök från det så kommer det en kille fram till mig. Först hör jag att han ropar lite "hallå där" och så där på andra sidan bilen sen ser jag att han klivit ur en bil och står med nosen på sin bil mot sidan av lastbilen. Så säger han:

-"Du står ivägen, den enda vägen ut från den här parkeringen blockerar du och jag måste fram här."

-"Eh, ok. Kan du åka ut där borta?" Jag pekar mot en annan väg från parkeringen.

-"Nej, det är enkelriktat.

-"Eh, ok." (säger jag igen) "Då kan du kanske åka runt nosen på lastbilen eller runt bakom släpet." (fanns alltså gott om plats att åka runt)

-"Ja. Ok, tack"

Ja, vassegó hörrudu. Vassegó för att man måste tänka åt folk. Sen undrar jag en sak, är det bara för att jag är chaffis som jag tar mig lite friheter, eller kan man inte tänka sig att åka mot enkelriktat ut från en parkering när det står en lastbil och så uppenbart har bekymmer? Det rök ju som om det var full brand då borde man ju fatta att nåt är fel och att det kanske inte går att flytta den. Eller tror folk att vi stannar mitt i vägar för att vi tycker att det är det absolut roligaste vi vet?



I morgon är jag ledig och ska hämta två av tre kids. Jippi, jag längtar efter de små liven. Hoppas jag slipper det gula monstret när de kommer hem, då får hon sova hos dem.

God Natt.



Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar