fredag 13 februari 2009

Förlåt mig för att jag är jag

Dåligt samvete. Dåligt samvete. Dåligt samvete.
Bara lyssna på orden. Jag hatar dåligt samvete.
Det äter mig. Äter på mig.
Mamma var här i går. Anklagande blick.
Ringde pappa idag. Anklagande röst.
Varför?
För att jag är lycklig? För att jag inte går den väg som de vill? För att jag inte är min syster?
Hon. Den perfekta. Ofelbara. Duktiga flickan. Hon. Som alltid gör det rediga och rätta.
Jag. Den oförbättreliga. Den jobbiga. Den dåliga flickan. Jag. Som alltid gör fel och aldrig rätt.
Trött. Trött på att alltid göra dem besvikna. Trött på att alltid gå en krokig väg. Trött på att alltid få den anklagande blicken. Den trötta blicken. Den besvikna blicken.

Jag vet. Jag vet att jag har varit en strulig jävel. Jag vet att jag har gjort dem besvikna. Jag vet att jag har sårat dem.
Jag kan inte klandra dem för de vet inte att det är anorlunda. De vet inte att jag har träffat någon som kan stilla min själ. Någon speciell som kan mätta min hunger och göra mig hel. Någon som jag kan prata med på riktigt, någon som lyssnar. Någon som vet. Vet, och känner samma som jag. HAN.

Jag kan inte förvänta mig att de ska tro mig.
Jag älskar dem. Jag älskar dem med deras fel och brister, alla tre. Men vet de de? Fattar de? Och älskar de? Mig. Fast jag är som jag är. Fast jag inte passar i deras mall. Ja. Jag vet att de gör det. Jag vet att de älskar mig. Men jag är trött. Trött på dåligt samvete. Trött på att be om ursäkt för vem jag är.
Klump i halsen.
Ont i bröstet.
Förlåt mig. Förlåt mig kära mor och far. Förlåt mig kära, älskade syster.
Förlåt mig för att jag är jag.

5 kommentarer:

  1. Hej väldens bästa. Du vet vad vi sagt om detta. Nu när du mår bra var stark de kan inte sätta sig på dig!! Det är tungt men bit ihop de mår sämst inte du och det är viktigt att du mår bra. Är i sammasitts stup i ett. Men VI ÄR BÄST!
    PoK

    SvaraRadera
  2. käraste kusin det värker i hela hjärtat att läsa det du skriver..mycket skulle jag kunnat skrivit själv!Men vet du,jag tror att i grund och botten så är vi,de "missanpassade",de som kommer att bli gamla med ett leende och vissheten att vi kanske inte alltid gjort rätt,men vi har iallafall levt! Stor kram!

    SvaraRadera
  3. jag vet inte vad jag ska skriva nu, men jag ger dig en *KRAM* & hoppas den når dig.

    SvaraRadera
  4. Mäh! Jag skulle ju försöka förklara hur man gör de där länkarna =)
    Om du till exempel vill länka till mig så skriver du kanske SKIT-GUMMA och markerar det. Sen, eller innan, markerar du min adress, kopierar den, och sen vet inte jag hur det ser ut på din blogg, men min har en jordglob med en länk på. Klicka på den i så fall och klistra in min adress där. Tjoolahopp!
    Lycka till. Säg till om du behöver mer hjälp

    SvaraRadera
  5. Till världens bästa.
    Tack för att du alltid finns där för mig. Jag uppskattar dig vännen, det hoppas jag att du vet.
    Bamsekramen o puss

    Till kusin.
    Jag tror o hoppas du har rätt. Att vi sitter där sen o ser tillbaka och inte ångrar ett skit. Det är som du skriver, inte alltid säkert att man gör rätt, men va fan! Leva måste man.
    Tack!
    Jättekram

    Linduz
    TACK!
    Kram

    Angie
    Fuck, jag har ingen jävla glob!
    Kram

    SvaraRadera