torsdag 3 februari 2011

Ful, fin, fulsnygg eller bara ful?

Var i stan med min vän och min gudson idag. Det var länge sedan jag var i stan. Det var bra för mitt självförtroende.
De flesta jag såg torskade på antingen paragraf 98 eller pragraf 99. Om ni inte vet vilka det är;
§ 98 - Olaga utseende
§ 99 - Olaga klädsel
Alltså, enligt mig får folk se ut precis hur de vill och ju fler som faller under någon, eller båda paragraferna, ju snyggare framstår ju jag. Alltså borde det vara bra ju fler som faller på någon av dem, men jag kan ändå inte låta bli att förfasas över hur en del människor tillåter sig att förfalla.
Själva grejen med paragraferna är inte att håna fula människor utan mer en förundran över att man inte vill göra det bästa av de förutsättningar man blev född med.
Varför vill en del människor inte tvätta sig? Varför vill några gå med trasiga kläder som inte är tvättade sedan hösten fyrtiosju? Varför inte kamma sig? Laga ett trasigt byxben om man inte har råd att köpa byxor? Borsta sina tänder?
Ja, ni fattar nog.
Och kom ihåg, det finns inga fula människor, bara människor som gör sig fula.
Men det är lika bra att vara diplomatisk och säga det att alla gör precis som de vill, det är ett fritt land och allt det där.

Jag är rätt inne på det här med snygg och ful just nu. Ser så mycket folk nu när jag blivit utsläppt ur grottan efter flera månaders inlåsning. Plötsligt är det svårt att inte se alla människor som jag annars bara passerar utan att lägga energi på att verkligen se på.
Långa, korta, tjocka, smala, vackra, mindre vackra (kolla nu är jag diplomatisk igen, vad är det med mig idag?), ljusa, mörka.
Såg en tant med en finfin hatt idag, en kille med snygg röv och ett flickebarn med vackert hår.
Men jag såg också en karl med flåttigt hår som borde ha tvättats för tre månader sedan, en dam med skitiga naglar och en unge med den fulaste mössa jag sett sedan de byggde Ölandsbron (var jag ens född då?).
Glad blir jag i alla fall av människor som ser glada ut. Tyvärr är det inte så jättegott om dem den här årstiden, det är rätt mycket glåmiga ansikten med ledsna eller arga mungipor.
Jag får försöka att bättre på oddsen i morgon genom att le hela dagen. Med hela mitt glåmiga, vinterbleka ansikte och se om det hjälper.

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar